Firma om særlig hjertesag
Læs herunder den artikel som er bragt på Sjællandske Nyheder.
Af Finn Due Larsen finn.due.@sn.dk
Foto: Allan Nørregaard
Frugtkurven fokuserer på inklusion af medarbejdere med særlige behov.
Hvordan lykkes man som ledelse med at få medarbejdere med særlige behov inkluderet? Det har firma en del erfaring med, og giver her nogle gode råd
Der er lidt køligt på lageret i Frugtkurven. Men sådan må det selvfølgelig være, når der skal opbevares og pakkes friske frugter og nødder.
Inklusion af medarbejdere med særlige behov er en hjertesag for Frugtkurven.
I firmaet på Grønttorvet/Copenhagen Markets i Taastrup er der travlt med at sortere frugt og nødder og sammensætte frugtkurvene og få dem bragt ud til firmaer og private i hele landet. Det er mest arbejdspladser, der bestiller en kurv, men også private vil gerne have æbler, pærer, vindruer, bananer og andet godt tilsendt.
Den kølige luft skal dog helst opvejes af en varm stemning. Det er i hvert fald målet for ledelsen i Frugtkurven, forstået som at firmaet skal være en rummelig arbejdsplads.
Der er 35 ansatte, plus 70 chauffører, og flere er ansat i fleksjob på særlige vilkår. Det er en hjertesag at give folk med særlige behov en chance på arbejdsmarkedet, siger Lasse Dahlerup, salgs- og marketingschef, i Frugtkurven.
- Kan vi give nogen en mulighed, gør vi det. De skal også være en del af samfundet.
Skubbe for at hjælpe
Derfor er der i medarbejderstaben altid at finde for eksempel ansatte med fysiske eller psykiske udfordringer eller for eksempel flygtninge fra Ukraine. En gruppe, som umiddelbart kræver lidt ekstra opmærksomhed, men det behøver langt fra være en krævende opgave, spørger man Lasse Dahlerup.
- Vi gør det, at vi søger forskellige arbejdsområder af sammen med dem, indtil vi finder ud af hvad de kan. Man kan selvfølgelig ikke bare forvente, at de fra dag 1 bare får at vide, at ”du skal pakke en kurv og sende den afsted indenfor tre timer”. Vi skal skubbe for at hjælpe, som jeg plejer at sige.
Hans råd til andre firmaer, når det handler om at ansætte folk med særlige behov, er klart:
- Se muligheder frem for begrænsninger. Det kræver en indstilling hos alle, om at der skal være plads til alle. Men det er ledelsen, der skal vise den klare vej.
Sagt på en anden måde: Firmaet skal stille de samme krav, men ud fra andre betingelser, pointerer han.
Blomstrede op
Lasse Dahlerup mener ikke, at det kræver et stort arbejde af firmaet, og hæfter sig i stedet ved, hvad fleksjobberne giver igen. Da de udfylder vigtige roller på arbejdspladsen.
Han nævner en række eksempler på medarbejdere, der er blevet hjulpet videre. Blandt andet en kvindelig ansat med diagnoserne ADHD og OCD.
- Hun havde til at starte med meget brug for faste rammer. Så vi satte hendes arbejde ind i et skema. Hun blomstrede op, og har også fået kæreste og bil, fortæller en tydeligt glad og stolt Lasse Dahlerup, der tilføjer med et lille smil:
- Hendes mor ringede til os, helt opløst i glædestårer: Hvad har du dog gjort ved min datter? Det får jeg stadig gåsehud over at tænke på.
Et andet eksempel er Daniel Mandrup.
Lasse Dahlerup fortæller, at det kneb med overblikket for Daniel Mandrup i starten.
- Men nu kan han 600 procent mere. Vi arbejder jo ud fra, at når ordren kommer ind, skal det hele tjekkes af, pakkes ned og sendes afsted, så kunden modtager pakken senest 3-4 timer efter. Det klarer han i fin stil.
Om firmaet - FrugtKurven
Frugtkurven er grundlagt i 2000 i Glostrup af Carsten Lynge.
Firmaet er en del af Grønttorvet/Copenhagen Markets, som tidligere lå i Valby, men i 2016 flyttede til Høje-Taastrup.
Frugtkurven leverer frugtordninger med blandet sortiment, mest til erhverv, men også private. Der leveres i hele landet, blandt andet Odense, Sæby, Aarhus og Ålborg.
Frugtkurven har 35 ansatte, plus 70 chauffører. Firmaet er det største på markedet, der tæller konkurrenter i hele landet.
Frugtkurven.dk