25 års rejse - og den er kun lige startet
I januar 2000 grundlagde Carsten Lynge FrugtKurven med en god idé og masser af gåpåmod. Nu, 25 år senere, er idéen blevet til virkelighed, og virksomheden leverer i dag over 10 millioner stykker frugt om året og stadig med samme passion, fokus og service.
Det, der begyndte som et beskedent familieforetagende i små omgivelser, er i dag vokset til en landsdækkende succes, der leverer frisk frugt til hele Danmark – fra Sjælland og Fyn til Jylland, fem dage om ugen.
Trods virksomhedens imponerende vækst er den stadig dybt forankret i de stolte familietraditioner. Familien bag består af passionerede frugtnørder, der gennem mange års erfaring har finpudset deres håndværk og dedikation til at levere kvalitet og glæde til kunderne. Dette er ikke bare en virksomhed – det er en arv af passion og stolthed.
Se et lille sammendrag af nogle af de mange milepæle som FrugtKurven har opnået gennem de bare seneste 5 år.
Fra 2020-2025 - Corona, sammenhold og udvikling
Mit FrugtKurven Version 2.0 (medio 2024)
Sidste år, 2024, havde vi den store fornøjelse af at udbygge og gøre vores unikke kundeunivers og login, kaldet Mit FrugtKurven, til en endnu bedre og mere naturlig del af kundernes hverdag.
Her er kommet mange nye features til, tiltag som vindue-i-vindue-funktioner som gør at du som kunde nemt kan tilpasse jeres frugtordning til netop jeres ønsker og behov.
Med denne opgraderede version, for eksisterende og nye kunder, udleves drømmen også online for god service, nemhed i hverdagen og 100% gratis tilpasning for alle kunder.
Mælk til kaffen - Økologi og biodiversitet (medio 2021)
FrugtKurven lancerer dansk Økologisk mælk til kaffen - hele 6 varianter, leveret sammen med jeres velkendte FirmaFrugt.
Dette fik hurtig stor succes og vi fik luft under vingerne meget hurtigt.
Siden dengang har vi udvidet, med flere typer specialmælk til kaffemaskiner såsom vores Homogeniserede 0,7% mælk - som hjælper med til at sikre at mælken skummer i kaffen, samt ikke sætter aflejringer i kaffemaskinen og derved sikre færre nedbrud på jeres kaffemaskine.
I 2025 vil der naturligvis også blive udvidet med flere størrelser af de populære danske og Økologiske mælk fra Naturmælk. Ligesom at der også allerede nu findes havredrik i flere varianter, til enhver smag.
Privat (2020)
I foråret 2020 skete det vi alle ikke havde forudset - verden blev forevigt forandret med Corona-pandemien.
Dette bænkede mange derhjemme og derfor kunne man ikke nyde sin FrugtKurv på arbejdet - som mange savnede.
Derfor efterkom FrugtKurven den store efterspørgsel på hjemmelevering til private, så vi igen kunne nyde den friske frugt, de gode snacks og sammen hygge om den friske oplevelse med levering til døren og med et smil.
FrugtKurven Privat blev hurtigt en succes og havde mere end 400 friske frugter, grøntsager og forpakninger i sortimentet. Leveringer på store dele af Sjælland, med vores velkendte grønne biler, blev et hverdagsbillede på mange landeveje, i boligområder og skabte smil hos store som hos små.
I dag er FrugtKurven Privat stadig en vigtig del i vores mission for at bringe mennesker og deres familier friske oplevelser til døren, nemt enkelt og friskt.
Fra 2000-2020 - et tilbageblik
Herunder ses en lille potpourri af FrugtKurvens første 20 års historie.
Fra den spæde start til at virksomheden blev kendt for de vigitigste værdier såsom, stabilitet, kvalitet og unikke løsninger med kunden i fokus - hver gang.
Første avisartikel i BT – ”Klik en Kurv” (januar 2000)
Tilbage i starten af dette årtusinde, var internettet, ligesom FrugtKurven, stadig en nyere ting i Dannevang og med FrugtKurvens første avisartikel tilbage, kunne man nu forene de to elementer, og let og simpelt ”Klikke En Kurv” på sin computer og få frugt leveret til døren.
Efter at have opstartet den nye virksomhed, som et sideprojekt til sit fuldtidsarbejde på Grønttorvet, hvor Carsten havde været siden har var 14, kunne der d. 5. marts 2000 igen læses en artikel i BT, omkring FrugtKurven og et helt nyt tiltag på internettet, som stadig var i sin spæde start.
Formålet med foretagendet var, at tilbyde virksomheder og deres medarbejdere et alternativ til slik og kage på arbejdspladsen, og med en forhåbning om at kunne leve af FrugtKurven og hvad det måtte indbringe.
Frugt-kurven.dk – første hjemmeside (maj 2000)
Efter en opstartsfase, hvor alt var nyt og man stadig var ved at vænne sig til internettet, fik Frugt-kurven.dk sin første overhaling som hjemmeside, da en bekendt af Carsten, som havde flair for denne nye moderne teknologi, i maj 2000 kunne præsentere en topmoderne hjemmeside.
Hjemmesiden bestod af en produktliste med billeder af hver enkelt varer, hvor man let kunne udfylde en kontraktformular når man havde fundet de lækre produkter man ønskede.
Kontrasten til nutidens hjemmeside er dog ikke til at tage fejl af. I dag er den basen for virksomheden og bliver hver dag opdateret, så den altid indeholder den nyeste information.
I dag bruges der teknologi og systemer til at holde styr på de mere end 9,2 mio. stykker frugt der leveres, mange tusinde unikke løsninger, som er skræddersyet til kunden og for at frigive tid til alle medarbejderne – helt fra administrationen og frugtpakkerne til Jeres faste frugtchauffører.
Frugt-kurvens pakkeri – 30m2 (2001)
I løbet af år 2000 voksede virksomheden sig større og snart var køkkenbordet derhjemme ikke stort nok.
Herefter rykkede man så ud i svigerfars garage, men det stod hurtigt klart, at 2001 var året hvor man rykkede fra køkkenbordet og fik sit eget ”lille pakkeri”.
Det bestod af et mindre lokale på ca. 30kvm på Grønttorvet, i et ganske mørkt lokale, hvor man selv havde konstrueret bordene, så de passede til behovet.
Arbejdsholdet bestod af Carstens daværende kone Annette, hendes far Ib og et par enkelte bekendte.
Der blev bestilt varer fra dag til dag, som blev pakket og stillet klar til Ib, som leverede FrugtKurvene til kunderne dagen efter.
Frugt-kurvens første firmabil (2001)
Med nyt pakkeri fulgte også Frugt-Kurvens første firmabil. Denne var en SUV Kia Carnival, hvor hjemmebyggede hylder blev monteret, som betød maksimal udnyttelse af plads, og at kurvene trygt og sikkert kunne stå i bilen, uden at blive beskadiget.
Med fine logoer og i Frugt-Kurvens farver, kunne kunderne let holde øje med deres frugtleveringer og bilen blev hurtigt et velkendt billede i de virksomheder der blev leveret til.
Frugt-kurvens første folder – printet på kontoret (2004)
Hopper man nogle år frem i tiden, vil man nå frem til Frugt-Kurvens første folder. Denne blev printet på Frugt-Kurvens egen printer og var designet og udarbejdet i Microsoft Word.
Den blev derefter foldet i hånden og bragt med til de virksomheder der lå i områder, hvor der blev leveret i forvejen, mens folk der spurgte ind til Frugt-Kurven kunne få udleveret en.
Frugt-kurven 300m2 i Valby (2007)
Hoppes der yderligere nogle år frem har Frugt-Kurven vokset sig større, og det lille pakkeri bliver nu til et noget større et af slagsen – Frugt-Kurven er ikke længere bare en lille virksomhed, og har derfor brug for mere plads.
Derfor flytter virksomheden både produktion fra de mindre lokaler og administrationen på hjemmekontoret til ét samlet sted - Nye haller på Københavns Grønttorv.
Med nye lokaler der huser 10 gange så meget plads som de forriges kapacitet, er Frugt-Kurven klar til den rivende udvikling og kan efterkomme den store efterspørgsel der er på netop Frugt-Kurvens friske og varierede FrugtKurve.
De nye haller dannede base for virksomheden i de efterfølgende ni år og har været pyntet op til såvel jul, påske og har dannet ramme om mange spændende oplevelser.
Ja, sågar har hallen været brugt af kræftens bekæmpelse til optagelser af Knæk Cancer 2014, hvor Frugt-Kurven, sammen med produktionsselskabet Snowmann, lavede en fin lille video, for at få så mange som muligt til at donere og deltage i konkurrencen om en bil.
For Frugt-Kurven var dette et sjovt projekt, som vi har været meget stolte af at kunne støtte, både i 2015 og flere gange efterfølgende.
FrugtKurven.dk - ny hjemmeside
I år 2013 valgte FrugtKurven at ansætte en salg- og marketingchef, i et forsøg på at styrke virksomhedens udtryk og vise alle de mange værdier og gode egenskaber som Frugt-kurven også dengang var.
Virksomheden skulle bl.a. have ny hjemmesiden, med mange nye spændende funktioner og et nyt ansigt, som både var mere tidsvarende og som kunne byde kunderne velkommen til FrugtKurven på en ny og moderne måde.
I samarbejde med to passionerede unge mænd gik arbejdet i gang og FrugtKurven.dk fik fornyet sig selv fra ende til anden. Hjemmesiden blev en kæmpe succes og både kunder såvel som interessenter, roste det nye tiltag.
Vigtigst for FrugtKurven er det, at arbejde for at vise vores produkter frem, på den mest ærlige og sandfærdige måde med egne billeder.

FrugtKurven bliver Øko godkendt (2015)
FrugtKurven hoppede tidligt med på økologivognen, da Carsten hurtigt indså, at økologi var vejen frem. I 2015 Blev FrugtKurven også Øko godkendt.
FrugtKurven – nyt logo & website (december 2015)
2015 blev starten på det FrugtKurven der kendetegnes i dag.
En lancering af nyt logo og webdesign skulle være med til at bane vejen for fremtiden og skabe et nyt udseende for den nu store frugtleverandør.
Med design af hjemmeside og logo var vores grafiker, Amalie, en essentiel del i, at få det moderne FrugtKurven stablet på benene, og med vores dygtige programmør, Sebastian, bag kulissen, blev FrugtKurven transformeret og gjort klar til at tage det næste skridt.
FrugtKurven flytter til stor hal på 1000m2 ved Copenhagen Market i Høje Taastrup (2016)
Efter den visuelle overhaling, med et friskt nyt udseende, både på hjemmeside og med vores logo, begyndte FrugtKurven hurtigt at vokse, og med flere kunder, flere medarbejdere og en større produktion betød det, at pakkeriet blev mere og mere trængt.
Derfor valgte man at rykke hele produktionen til det nybyggede Copenhagen Market i Høje Taastrup, hvor man byttede de 300kvm ud med en stor produktionshal på 1000kvm, hvor FrugtKurven også befinder sig den dag i dag.
FrugtKurven introducerer den rumopdelte Grønne FrugtKasse (2016)
Efter at være flyttet til den nye produktionshal i Høje Taastrup begyndte fantasien for alvor at tage over, i hvordan FrugtKurven kunne tilbyde det bedst mulige produkt til vores kunder.
Det ledte til den rumopdelte Grønne FrugtKasse, som kan inddeles i forskellige rum, men som typisk vil bestå af ni rum – seks små og tre store, hvor frugten let og nemt kan placeres nede i kassen.
Det betyder også, at frugten forbliver placeret hvor den bliver lagt, mens selve designet af kassen betyder, at man let kan vælge at lade frugten være i kassen efter modtagelse, og at det stadig vil fremstå præsentabelt.
FrugtKurven opfinder og lancerer FrugtKufferten® til privat brug (2017)
Efter introduktionen på den Grønne FrugtKasse tager innovationen for alvor over hos FrugtKurven.
Med et smart design, som er let at folde og som stadig opdeler frugten i rum, introducerer FrugtKurven nemlig den varemærkede FrugtKuffert®.
FrugtKufferten® er designet til privat brug, hvilket betyder, at hvis din virksomhed allerede modtager frugt fra FrugtKurven, kan du som privatperson let bestille frugt hos os, og så vil det blive leveret med virksomhedens normale levering.
FrugtKufferten® er designet til at være let at transportere, så man nemt kan have den med hjem fra arbejde, uanset om man er i bil, bus, tog eller cykel.
FrugtKurven introducerer deres første biograf-reklamefilm (2017)
Seneste store sjove tiltag i FrugtKurven kom i 2017, hvor der blev produceret en såkaldt ”stop motion”-film, som kørte i biografen.
Den viser hvordan de enkelte frugter, nødder og snacks placeres i kurven og bliver til de FrugtKurve og FrugtKasser vi leverer til vores kunder.
FrugtKurven fylder 25år og håndpakker mere end 10 millioner stykker frugt om året
Skruer man tiden frem til i dag, kan FrugtKurven altså fejre 25-års jubilæum.
En dag vi glædeligt fejrer sammen med vores kunder, som er dem der gør FrugtKurven til hvad vi er.
Fra den første kurv til Matas i Glostrupcenteret til den seneste kurv, som netop nu er ved at blive pakket og gjort klar til levering, holder FrugtKurven samme høje standard i hver enkelt kurv og kasse der bliver pakket, også selvom vi er gået fra at levere en enkelt kurv med ca. 40 stykker frugt om ugen, til nu at levere over 200.000 stykker frugt om ugen.
FrugtKurven fortsætter med at sætte en ny standard for FirmaFrugt og frugtordninger til danske virksomheder - dette har vi nu gjort i mere end 25 år og glæder os til de næste 25 år.